STUDII DE PIATĂ
Studiul de piață reprezintă o etapă premergătoare pentru analiză Celei Mai Bune Utilizări (CMBU) și a studiilor de fezabilitate. Acesta este fundamentul pe baza căruia se pot lua decizii legate de dimensionarea proiectului, poziționarea financiară și identificarea factorilor externi care influențează proiectul.
În cadrul studiilor de piață se analizează atât cererea cât și oferta specifică, analiză ce are ca scop principal poziționarea proiectului în cadrul pieței.
Studiul de piață reprezintă activitatea de colectare și analiză a informațiilor relevante pentru un tip de proprietate sau o zona specifică, în legătură cu un obiectiv de investiție sau dezvoltare.
Pentru a fi complet și a furniza rezultate relevante, studiul de piață este structurat în patru etape:
- Planificare – în etapa de planificare este definit scopul studiului. Planificarea ne ajută să identificăm cu exactitate dorința clientului astfel fiind conturate concluziile sau întrebările la care studiul va răspunde.
- Colectarea informațiilor – etapa de colectare este cea mai laborioasă, relevanța studiului de piață fiind direct legată de volumul de informații analizate pentru activitatea de analiză.
- Analiză și interpretarea rezultatelor – etapă de analiză și interpretare a rezultatelor este cea mai importantă, această etapă transformă informația cantitativă în concluzii calitative, care permit utilizatorului să identifice tendințele pieței și să aleagă cea mai bună strategie pentru implementarea investiției sau a proiectului propus.
- Implementarea concluziilor – în această etapă, utilizatorul asistat de consultant, transpune concluziile rezultate în urmă analizei de piață în puncte de acțiune pentru dezvoltarea propusă.
Studiul de piață poate avea și rol de informare, un investitor nehotărât poate utiliza un studiu de piață pentru a lua o decizie legată de un proiect specific sau de o activitate de investiție în general.